Selecteer een pagina

Kerst en Instagram vormen een goed duo. Eerste en Tweede Kerstdag zijn we vrij, zitten we thuis op de bank en hebben we kennelijk meer tijd dan ooit om ons Instagramaccount door te scrollen. Tijdens kerst zijn we bovendien lief voor elkaar, dus delen we hartjes uit alsof het niets is. Bovendien leent deze sfeervolle, romantische periode zich voor visueel aantrekkelijke content. Maar welke updates zorgen rond de feestdagen nu voor de meeste engagement?

In dit artikel kijken we o.a. welke updates goed scoorden tijdens de kerst van 2015 en naar de updates van de afgelopen weken met hashtags als #Christmas en #Kerst. Zoals je in onderstaande grafiek van NewsWhip ziet zijn de kerstdagen hét ultieme piekmoment op Instagram. Dat zal dit jaar vast niet anders zijn. Zonder twijfel zijn het ook in 2016 weer de updates van populaire pop- en realitysterren die rond de kerst kunnen rekenen op de meeste engagement. Maar interessanter is het om te kijken naar updates van bekende merken en uitgevers om te zien welke ‘holidaycontent’ het beste scoort.

 

1. Als op een ansichtkaart

Vorig jaar deelde National Geographic tijdens kerst updates die zo op een ansichtkaart of poster aan de muur kunnen. Sfeervolle, haast romantische plaatjes van kerst over de wereld. Nu kerstkaarten met dergelijke landschappen niet meer in stapels bij ons op de deurmat vallen kunnen we ze online kennelijk des te meer waarderen.

2. Nostalgie

Dat nostalgie op Facebook werkt wisten we al, maar ook op Instagram blijkt dit een machtig wapen. De kerstupdate van Vogue van vorig jaar, een foto uit 1962 van President John F. Kennedy en First Lady Jacqueline, kon op bijna 100.000 likes rekenen.

Hetzelfde ‘trucje’ zagen we in 2015 ook bij de New York Times. Hun zwartwit foto van de kerstgroet van Yoko Ono en John Lennon was goed voor ruim 20.000 hartjes.

Drie weken geleden gooide @9gag hun eerste kerstupdate eruit. Nostalgisch en met humor: een goede combi en dus meteen goed voor ruim 584k likes!

Why do you Robin him of his joy you Batman. Follow @9gag @9gagmobile #9gag #batman #robin #snap #christmas

Een foto die is geplaatst door 9gag (@9gag) op

 

3. Stylingtips en -inspiratie

Vanzelfsprekend is Instagram hét kanaal voor inspiratie. Trends op het gebied van interieur, kleding en design worden op Instagram massaal geliked en gedeeld. Tijdens de kerstdagen is dit niet anders.

Victoria’s Secret heeft natuurlijk het ultieme kerstcadeau in haar assortiment, want welke vrouw wil er nu geen mooie lingerie onder de boom? Hier speelt het merk slim op in. Begin december begonnen ze al #Christmas rond te slingeren in hun updates. Het resultaat? Ruim een half miljoen likes.

En ook bij kleinere, maar zeker ook populaire, Nederlandse Instagramaccounts die zich richten op styling en interieur zie je dat inspiratie voor kerstversiering op dit moment beter scoort dan de ‘normale’ updates.

 

4. Humor

Kerst wordt geassocieerd met gezelligheid en vrolijkheid. Kneuterig onder de kerstboom, met familie en vrienden bij elkaar. Dit huiselijke, filantropische scoort ook fantastisch op Instagram rondom de kerst. We sluiten ons even af van de ‘echte’ wereld, zwijmelen lekker mee met poezen met kerstmutsen en lachen om een kerstboom van bierkratjes.

Zo! De kerstboom staat alvast! #bier #kerst #poarneemn

Een foto die is geplaatst door Dumpert (@dumpert) op

“…and i regret nothing.” Follow @9gag @9gagmobile #9gag #cat #christmastree #christmas

Een foto die is geplaatst door 9gag (@9gag) op

 

5. Kerstgroet

Kennelijk zitten we nog steeds te wachten op een traditionele kerstgroet van ons favoriete merk of favoriete publisher, terwijl we thuis van onze vakantie genieten. Buzzfeed combineerde de kerstgroet vorig jaar met een vleugje nostalgie en ruim 68.000 hartjes kwamen terug hun kant op.

happy christmas you guys

Een foto die is geplaatst door BuzzFeed (@buzzfeed) op

 

6. Eten en drinken

Tja, waar zijn we die twee Kerstdagen voornamelijk druk mee? Juist! Met eten en drinken. Op nationale en internationale accounts van drank- en foodmerken wordt al enkele weken ingespeeld op het feit dat de feestdagen onlosmakelijk verbonden zijn met eten en drinken. De eerste kerstupdate van Tonys Chocolony dit jaar kreeg ruim 3000 likes en bijna 200 comments. En dat is flink veel meer dan op de meeste ‘normale’ updates van het merk.

Ook @Starbucks is er vroeg bij met kerstupdates. Maar met succes, want deze update van vorige week scoort meteen een kwart miljoen likes. Laat de kerst maar komen!

Dit artikel verscheen ook op Likeconomics. Het is geïnspireerd op een blog dat eerder verscheen op NewsWhip.